Lesidee,  Lesmateriaal

Animatie Nachtwacht

Met het gebrek aan een genoeg kunstlokalen op school heb ik een groep 2e jaars in mijn medialokaal te gast voor het vak Kunst en Cultuur. Deze leerlingen krijgen daarom van mij het vak in een iets digitaler tintje dan de andere klassen. De thema’s zijn echter wel altijd hetzelfde! 

Zo zijn we nu bezig met de Gouden eeuw en wil ik de leerlingen wat bij brengen over Rembrandt en o.a. de Nachtwacht.  

Zo kwam het idee om de scene van de nachtwacht uit te schrijven. Het schilderij lijkt tenslotte net een stilstaand beeld uit een film! 

Leerdoelen
  • Leerlingen leren kunst uit de 17e eeuw kennen waaronder het werk de Nachtwacht van Rembrandt
  • De leerlingen leren een inlevend verhaal te schrijven uit die tijd
  • De leerlingen leren een script, storyboard en film te maken
  • De leerlingen leren digitale vaardigheden betreft het monteren van video’s en plaatsen van voice-overs. 
Benodigdheden
  1. Afbeeldingen van “De Nachtwacht” om te tonen.
  2. Papier, potloden, kleurpotloden of verf om papieren personages te maken.
  3. Greenscreen-achtergrond of groene vellen papier.
  4. Smartphone met Capcut geïnstalleerd.
  5. Scharen, lijm en andere knutselbenodigdheden.
  6. Toegang tot een beamer of projectiescherm voor eindpresentatie
Bron: House that Lars Built

Les Animatie Nachtwacht

Introductie:

  • Toon afbeeldingen van “De Nachtwacht” en bespreek kort het schilderij en de kunstenaar, Rembrandt van Rijn.
  • Leg uit dat de leerlingen een geanimeerde scène met papieren personages gaan maken en presenteren.

Papieren Personages Maken:

  • Laat de leerlingen papieren personages van de personen op “De Nachtwacht” maken. Ze kunnen potloden, kleurpotloden of verf gebruiken om de personages te versieren.
  • Moedig creativiteit aan en laat de leerlingen hun eigen interpretatie geven aan de personages.

Script Schrijven

  • Laat de leerlingen een script schrijven voor de geanimeerde scène. Het script moet een dialoog en acties van de personages bevatten.

Storyboard Maken

  • Leer de leerlingen hoe ze een storyboard kunnen maken om de visuele volgorde van de scène te plannen. Elk frame moet de belangrijkste momenten van de scène bevatten.

Filmopnamen:

  • Plaats de greenscreen-achtergrond of het decor op tafel.
  • Laat de leerlingen hun papieren personages opstellen op een tafel of vloer voor de greenscreen en de scène filmen met behulp van de smartphone.
  • Moedig hen aan om de bewegingen van de personages te plannen op basis van het storyboard. 
  • Tip: Extra shots maken voor interessantere beelden

Videomontage in Capcut:

  • Laat de leerlingen de opgenomen beelden samenvoegen in de app Capcut.
  • Voeg eventuele overgangen en effecten toe om de animatie interessanter te maken.

Voice-over:

  • Laat de leerlingen de voice-over opnemen in de app Capcut. Ze moeten een dialoog hebben en kunnen eventuele geluidseffecten toevoegen.

Presentatie:

  • Laat de leerlingen hun geanimeerde scène aan de klas presenteren.
  • Bespreek de creatieve keuzes die ze hebben gemaakt en deel positieve feedback.

Reflectie:

  • Vraag de leerlingen om na te denken over wat ze hebben geleerd tijdens de les en hoe ze hun vaardigheden hebben verbeterd.

Dit lesplan combineert kunst, technologie, schrijfvaardigheid en creatieve expressie om leerlingen een boeiende en educatieve ervaring te bieden.