Kunstgeschiedenis met emoji’s: een verrassende werkvorm voor in de klas
Hoe leer je leerlingen de grote lijn van de kunstgeschiedenis zónder dat het voelt als stampen van jaartallen?
Dat was de vraag die ik mezelf stelde toen ik begon aan deze kaartenset. Ik wilde iets visueels, iets luchtigs, iets dat leerlingen laat denken in plaats van reproduceren. Het resultaat? Een set kaarten waarmee je kunstperiodes koppelt aan… emoji’s.
- All
- Ebooks
- Beeldaspecten
- Er was eens kunst
- Kaartspellen
- Kunstbeschouwing
- Museummoment
- Online training
- Ontdeck
- Ontwerpend Leren
- POD
- Projectboeken
- Technieken
- Werkvormen
Leerdoelen
Deze werkvorm sluit aan bij verschillende leerdoelen binnen kunstvakken zoals beeldende vorming, CKV en kunst algemeen. Leerlingen werken aan:
Oriëntatie op kunstgeschiedenis – herkennen en benoemen van stijlkenmerken en tijdsperiodes
Visuele geletterdheid – interpreteren van symbolen, beeldtaal en vormgebruik
Analytisch en vergelijkend denken – kunstperiodes ordenen, koppelen en onderbouwen
Creatief denken – zelf visuele vertalingen maken van abstracte begrippen
Samenwerken en beargumenteren – in gesprek gaan over keuzes en interpretaties
De inzet van emoji’s zorgt voor een speelse benadering, terwijl de inhoudelijke kern behouden blijft. Zo maak je kunstgeschiedenis toegankelijk én betekenisvol.
Twee soorten kaarten, eindeloos veel combinaties
De set bestaat uit 14 belangrijke kunstperiodes – van de prehistorie tot aan hedendaagse kunst. Voor iedere periode heb ik twee kaarten gemaakt:
Een tijdkaart: met naam, afbeelding en jaartallen
Een emoji-kaart: met vier emoji’s die de stijl, sfeer of thema’s van die periode verbeelden
De kracht zit in het combineren. Laat leerlingen de juiste emoji’s koppelen aan de periodes, speel memory of laat ze zelf alternatieve emoji-kaarten bedenken. Het dwingt ze om echt na te denken over wat een kunstperiode kenmerkt. Wat maakt barok barok? Waarom voelt het minimalisme zo stil? Kun je de Renaissance herkennen aan een 🧠 en een 🏛️?
Waarom het werkt
Emoji’s zijn voor leerlingen dagelijkse beeldtaal. Door ze in te zetten als kunsttaal, maak je de inhoud herkenbaar en toegankelijk. Bovendien biedt deze werkvorm ruimte voor discussie en interpretatie: er is niet altijd één goed antwoord. Dat maakt het uitnodigend én verdiepend.
Deze werkvorm sluit aan bij hoe ik graag lesgeef:
visueel
activerend
en gericht op betekenis en beleving
Ideeën voor in de klas
Het document bevat ook 3 werkvormen voor in de klas! Denk bijvoorbeeld aan sneltekenen, match vinden of speeddaten met een periode.
Overigens ook leuk om op opendagen neer te leggen bij het kunstvak!
Met deze link ga je direct naar het document in Canva en zou je ook nog eens deze versie verder kunnen uitbreiden!
