Inspireren,  Lesidee,  Lesmateriaal

AI Prompts

Met dit lesidee breng je de nieuwe technologie in het klaslokaal, namelijk AI kunst. 

In deze les ga je ontdekken wat prompts zijn, hoe ze werken en hoe je hiermee vervolgens je eigen kunst kan maken. Hier komt tegelijkertijd ook een stukje kunstbeschouwing bij te pas. 

Leerdoelen
  • Leerlingen kunnen bestaande kunstwerken beschrijven en analyseren.
  • Leerlingen begrijpen hoe AI Prompts kunnen worden gebruikt om kunst te genereren.
Benodigdheden
  • Toegang tot computers/tablets met internetverbinding
  • Traditionele kunstwerken (optioneel)
  • www.bing.com/images/create
AI prompts
Introductie

Begin de les met het bespreken van het begrip kunst. Vraag de leerlingen wat kunst voor hen betekent en bespreek enkele beroemde kunstwerken uit verschillende tijdperken en stromingen. Leg uit dat kunst niet alleen met traditionele methoden wordt gemaakt, maar ook met behulp van moderne technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI).

Analyseren

Laat de leerlingen een willekeurig bestaand kunstwerk zien (bijvoorbeeld een schilderij, beeldhouwwerk of foto) en vraag hen om het kunstwerk te observeren en te beschrijven. Wat zien ze? Welke kleuren en vormen zijn gebruikt? Wat denken ze dat de kunstenaar wilde uitdrukken? Laat verschillende leerlingen hun observaties delen en bespreek deze als een klas.

AI Prompts?

Leg uit wat AI Prompts zijn en hoe ze worden gebruikt om kunst te genereren. Toon voorbeelden van kunstwerken die zijn gemaakt met behulp van AI Prompts. Bespreek kort de technologie achter dit proces en hoe kunstenaars creatieve controle kunnen uitoefenen terwijl ze AI als een tool gebruiken.

Probeer het zelf op deze site: www.bing.com/images/create

Experimenteren

Tijd om de analyse uit de introductie nu toe te passen! Laat de leerlingen aan de slag gaan met het genereren van kunstwerken met behulp van AI Prompts. De observatie die ze eerder hebben gedaan worden de prompts. Wie moet zijn omschrijving aanpassen en wie lukt het om een zo goed mogelijk replica te maken van het echte kunstwerk.

Probeer het op deze site: www.bing.com/images/create

AI Prompts zijn specifieke instructies, vaak in de vorm van tekst of afbeeldingen, die aan een kunstmatige intelligentie worden gegeven om creatieve output te genereren. Deze prompts fungeren als de input die de AI helpt bij het genereren van kunstwerken, variërend van schilderijen en tekeningen tot gedichten en muziek.

 

AI kunst door Digitale kunstdocent

Een wit paard dat een gehaakte pastelkleurige deken draagt in een witte woestijn
Architectuur futuristische woonboot; realistisch 3D met meer groen
Een pokemon in de stijl van Van Gogh
Kunstserie maken

Laat de leerlingen in groepen van 3-4 personen verdelen. Elk groepje moet een gezamenlijk thema kiezen voor hun serie kunstwerken. Het thema kan bijvoorbeeld natuur, menselijke emoties, fantasiewezens, of abstractie zijn. Moedig de leerlingen aan om een thema te kiezen dat hen allen interesseert.

Laat de groepjes vervolgens aan de slag gaan met het genereren van kunstwerken met behulp van AI Prompts. De website van Bing kan je hiervoor gebruiken maar Canva heeft tegenwoordig ook mogelijkheden binnen de apps. Laat de leerlingen experimenteren met verschillende prompts en aanpassingen om kunstwerken te creëren die passen bij hun gekozen thema. 

Presenteren en reflecteren

Laat elk groepje hun serie kunstwerken presenteren aan de klas. Laat hen uitleggen hoe ze AI Prompts hebben gebruikt om hun kunstwerken te maken en hoe deze passen binnen het gekozen thema. Na elke presentatie kunnen de andere leerlingen vragen stellen en feedback geven.

Sluit de les af door met de klas te reflecteren op het proces. Bespreek wat ze hebben geleerd over kunst, technologie en samenwerking. Vraag hen hoe ze de AI Prompts hebben ervaren als creatief hulpmiddel en of ze de techniek in de toekomst zouden willen blijven gebruiken.

 
Deze les combineert kunstanalyse, creatief denken en technologische vaardigheden, waardoor leerlingen een dieper begrip van kunst en kunstmatige intelligentie ontwikkelen.

Laat je het weten als je deze les gaat gebruiken? Deel je het ook even met je collega's?
Vind ik leuk!

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *