Inspireren,  Lesidee

Als Ik Een Geur Was

Wanneer je je verbeeldingskracht wilt oefenen dan heb ik een hele leuke opdracht voor je. Want het vastleggen van iets wat je niet kan zien is een hele uitdaging. Het kiezen van de juiste vormen, kleuren en compositie zijn daarin essentieel.  In deze opdracht genaamd ‘Als ik een geur was’ leer jij je studenten de verbeeldingskracht te gebruiken om een geur te visualiseren en te beschrijven. Het beschrijven van zo’n geur is weer een mooie oefening om straks ook kunst weer te leren te beschrijven. 

Leerdoelen

Studenten leren hun verbeeldingskracht te gebruiken om een geur te visualiseren en te beschrijven.

Benodigdheden
  • Verschillende geuren (essentiële oliën, bloemen, kruiden, etc.)
  • Papier en schrijfgerei voor elke student
  • Materialen om eindwerk te maken
Als ik een geur was
Introductie

Begin de les door met de studenten te praten over de kracht van onze zintuigen, met name het reukvermogen. Leg uit dat geuren vaak sterke emoties en herinneringen oproepen. Introduceer het concept van het visualiseren van geuren door te zeggen: “Stel je voor dat je zelf een geur bent. Hoe zou je eruit zien? Hoe zou je jezelf beschrijven?”

Onderzoeken

Laat de studenten kennismaken met verschillende geuren. Plaats een aantal verschillende geurbronnen (essentiële oliën, bloemen, kruiden, etc.) in kleine flesjes of bakjes. Laat de studenten voorzichtig aan elke geur ruiken en moedig hen aan om hun eerste indrukken op te schrijven.

Ontwerpen

Vertel de studenten dat ze nu een geur gaan visualiseren alsof ze zelf die geur zijn. Vraag hen om zich voor te stellen hoe de geur eruit zou zien, welke kleuren het zou hebben, welke vorm het zou aannemen, enzovoort. Moedig hen aan om hun verbeeldingskracht te gebruiken en alle zintuigen te betrekken.

Laat de studenten hun visualisaties op papier zetten. Dit kan in de vorm van een gedicht, beschrijving of tekening zijn, afhankelijk van de voorkeur van de student.  Wil je een iets gekaderde opdracht geven dan kan je de sneeuwglobes van hiernaast als voorbeeld nemen. Het leek mij een super tof idee om zo een verzameling aan de muur te hebben. 

Presenteren / Delen

Geef de studenten de gelegenheid om hun creaties te delen met de klas. Laat hen vertellen welke geur ze hebben gekozen en hoe ze het hebben gevisualiseerd. Bespreek hoe verschillende mensen dezelfde geur anders kunnen ervaren en visualiseren.

Vraag de studenten vervolgens hoe deze oefening hun begrip van geuren heeft veranderd en of ze denken dat het visualiseren van geuren hun creativiteit kan vergroten.

Afsluiten

Sluit de les af door te benadrukken dat onze zintuigen een krachtig middel zijn om onze verbeelding te stimuleren. Moedig de studenten aan om bewust aandacht te besteden aan geuren in hun dagelijks leven en te experimenteren met het visualiseren ervan.