Februari 2025
VTS Training
Ik stuurde mezelf op training! Iets dat ik veel eerder had moeten doen.
VTS Training: De kracht van de juiste vraag
Deze maand volgde ik een intensieve VTS-training in het Van Abbemuseum. In slechts twee dagen tijd werd ik ondergedompeld in deze gesprekstechniek. Het was een diverse groep: veel dames uit de kunsteducatie, maar ook nieuwsgierige deelnemers die wilden ontdekken hoe je kunst écht bespreekbaar maakt.
Ik vond het eerlijk gezegd best lastig. Je moet je strikt vasthouden aan bepaalde vragen zoals: “Wat gebeurt er in dit werk?” en “Wat zie je waardoor je dat zegt?” Maar de echte uitdaging zit in het luisteren en het oordeelloos samenvatten. Dit is de kracht van VTS: door zonder oordeel te reageren, voelt iedereen zich vrij om een eigen interpretatie te geven. Dit zorgt niet alleen voor mooie gesprekken over kunst, maar ook voor een verrassende blik op de wereld om ons heen. Een techniek die ik zeker vaker ga inzetten!


Lees + kadotip
Stripboek over Vincent van Gogh
Deze maand herontdekte ik Vincent van Barbara Stok, een prachtig geïllustreerde graphic novel over Vincent van Gogh. Een absolute aanrader als je meer wilt begrijpen over zijn leven en gedachtengoed, op een toegankelijke en visueel prachtige manier. Ik was echt onder de indruk van de illustraties. Zo zou ik van elke kunstenaar wel een graphic novel willen!
Je kunt het boek hier vinden, inclusief een kleine affiliate linkje:
Gastdocent op verschillende locaties

Februari stond in het teken van lesgeven! Ik was als gastdocent actief op drie verschillende plekken:
ArtEZ Arnhem + Fontys Tilburg – Gamedidactiek + Kunsteducatie
Drie gastlessen over hoe je een spel als didactische tool inzet. Met behulp van design thinking begeleidde ik studenten naar hun eigen educatieve product. De resultaten waren fantastisch: van museumtinder tot kleurenleer voor kleuters!Praktijkschool Tilburg – Canva workshops
Vier lessen over het gebruik van Canva. Supertof om te zien hoe de leerlingen creatieve ontwerpen maakten met deze toegankelijke tool.Fontys Tilburg – Stagebegeleider
Ik ben gevraagd om een 6 tal studenten te begeleiden tijdens hun stageperiode. Ik heb er nu 3 gesprekken opzetten en dit vind ik echt veel leuker dan ik had verwacht! Vooral de kijkjes in het klaslokaal vind ik een fantastische toevoeging om te zien hoe iedereen het vak weer op zijn/haar eigen manier invult. Het is inspirerend om te zien hoe deze studenten zich ontwikkelen!



Museumbezoek Jan Cunen
Voor het eerst met de kinderen naar Museum Jan Cunen geweest om de tentoonstelling Vaste Patronen te bekijken. Een prachtig museum dat we echt hebben ontdekt! Wat een fijne verrassing was de Kunstkeuken: een ruimte waar je vrij kunt creëren en experimenteren. Op de bovenste verdieping konden we onze eigen stempels maken om zo een eigen patroon te ontwikkelen. Ondanks dat de kinderen nog maar 2 en 4 jaar oud zijn, hebben we ons ruim twee uur vermaakt. Van speuren met de bingokaart tot zelf kunst maken – en natuurlijk afsluiten met een broodje knakworst. Een aanrader voor iedereen die kunst op een laagdrempelige en speelse manier wil beleven!


Lesidee! Patronen & Stempeldruk
Uiteraard werd ik geinspireerd door de tentoonstelling van Jan Cunen over de verschillende patronen. En doordat we met hele handzame materialen heel snel mooie resultaten kunnen krijgen. Deze maand daarom de lestip om patronen te maken met stempeldruk!
Materialen: Gummen of schuimrubber, gutsjes of prikpennen, stempelkussens of verf, papier
- Inspiratie – Start met het bekijken van verschillende patronen uit kunstwerken of alledaagse voorwerpen. Denk aan behang, textiel of tegels. Laat kinderen ontdekken hoe herhaling en variatie werken.
- Stempel maken – Laat leerlingen een eigen patroon ontwerpen en uitwerken in een stempel. Dit kan door een gum te gutsen of een vorm uit schuimrubber te snijden en op een blokje te plakken.
- Experimenteren met patronen – Laat ze verschillende herhalingen maken op papier en kleuren combineren. Wat gebeurt er als je een stempel spiegelt of draait?
- Vrije creatie – Laat ze met hun patroon een kunstwerk maken, zoals cadeaupapier, een stoffen tas of een grote gezamenlijke muurtekening.
Deze les kan een speelse manier zijn om leerlingen te laten experimenteren met kunst en design! 😊

