Inspireren,  Lesmateriaal

Kunstbeschouwing

Kijk op Kunst: Ontwikkel Inzicht in Voorstelling en Vormgeving

Als kunstdocent weet ik hoe belangrijk het is dat leerlingen kunstwerken niet alleen leren bekijken, maar ook begrijpen. Veel leerlingen vinden het lastig om het verschil te zien tussen voorstelling en vormgeving in kunstwerken. Hoe kun je bijvoorbeeld uitleggen dat een kunstwerk niet alleen gaat over wat er wordt afgebeeld (de voorstelling), maar ook over hoe het wordt afgebeeld (de vormgeving)? Het antwoord ligt in de Kijk op kunst kaarten, een product dat ik samen met Daphne van Kijkstof heb ontwikkeld. Dit product helpt leerlingen precies dat inzicht te ontwikkelen.

De set bevat 64 vragen, gebundeld aan een ring, die leerlingen kunnen gebruiken tijdens het analyseren van kunstwerken. De kaarten zijn verdeeld in twee categorieën: 32 vragen gericht op de voorstelling (wat er is afgebeeld) en 32 vragen over de vormgeving (hoe het is afgebeeld). Het mooie van deze opzet is dat de kaarten duidelijk gescheiden zijn, zodat leerlingen zich bewust worden van de twee verschillende aspecten van een kunstwerk.

Op de voorkant van de kaart staat een vraag over vormgeving, terwijl je op de achterkant een vraag over voorstelling vindt. Zo kunnen leerlingen de kaart draaien en van perspectief wisselen. Dit helpt hen niet alleen om beide vragen apart te behandelen, maar ook om de kunstwerken vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Het doel? Dieper inzicht in wat ze zien en meer grip op de taal van kunst.

De begrippen die op de kaarten staan, komen direct uit de syllabus, zodat je leerlingen precies kunt laten zien welke begrippen onder voorstelling vallen en welke onder vormgeving. Dit maakt het niet alleen praktisch, maar ook theoretisch onderbouwd.

Er zijn allerlei manieren om de Kijk op kunst kaarten in te zetten:

  1. Klassikaal: Geef elke leerling een kaart en laat ze antwoord geven op de vragen bij een kunstwerk dat je via het digibord of lesboek laat zien. Zo krijgen ze meteen inzicht in hoe ze kunstwerken kunnen analyseren.
  2. Groepsopdracht: Verdeel de leerlingen in groepjes, geef ze een aantal kaarten en kunstwerken, en laat ze de begrippen op de kaarten koppelen aan de kunstwerken. Ze beantwoorden daarna de vragen, wat zorgt voor een interessante groepsdiscussie.
  3. Individueel: Geef leerlingen een vraag of een set vragen voor een zelfstandig onderzoek, bijvoorbeeld tijdens een museumbezoek. Ze kunnen zelf op zoek gaan naar kunstwerken die aansluiten bij de vragen.

En wil je het nog dynamischer maken? Laat de kaarten onder de leerlingen rouleren en speel meerdere rondes! Dit zorgt voor afwisseling en maakt het proces speels en interactief.

De Kijk op kunst kaarten zijn dus niet alleen een waardevolle tool voor kunstbeschouwing, maar ook een manier om leerlingen actief en bewust te laten nadenken over kunstwerken. Of je nu klassikaal werkt, groepsopdrachten doet of leerlingen individueel laat werken, met deze kaarten help je ze om kunst op een dieper niveau te begrijpen.

Dit product is in samenwerking met Kijkstof.nl ontwikkeld.

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *