Januari 2025, wat een start!
Het begint te kriebelen... mijn eigen creatief café komt steeds dichterbij!
Introductie

Deze maand bekeek ik niet één, maar twee locaties om mijn droom werkelijkheid te maken. En het mooie nieuws? Voor de locatie in Oisterwijk staat al een tweede bezichtiging gepland!

 

Mijn oorspronkelijke droom was een kinderkunstmuseum, maar ik realiseer me dat zo’n grote stap niet in één keer haalbaar is. Dus besloot ik: klein starten, groots groeien! Daarbij kwam ook een persoonlijke verandering in mijn visie. Wil ik wel zo groots zijn? Juist het kleine, huiselijke en iets kunnen betekenen voor mijn eigen gemeente voelt steeds meer als de juiste keuze. Daarom geloof ik dat Oisterwijk – mijn eigen woonplaats – de perfecte plek is om te beginnen.

 

De plannen krijgen steeds meer vorm. Ik ben plattegronden aan het intekenen om te zien hoe alles in elkaar past. Zelfs een menukaart met leuke DIY-projecten is al bedacht. Hoe tof zou het zijn om gezinnen én volwassenen een creatieve plek te bieden?

 

Ook de naam valt nu op zijn plek. Op Instagram zag je me al twijfelen, maar ik denk dat het toch MUZE wordt. Het voelt als de perfecte naam: een plek vol inspiratie, creativiteit en warmte, waar iedereen zich welkom voelt.

 

Als ik echt ga starten wil ik alles gaan bijhouden in videovlogs! Zo wil ik mijn weg naar zo’n café goed in beeld brengen en ook andere met zo’n droom op weg helpen. 

 

Het is spannend, maar met elke stap groeit mijn vertrouwen. Dit gaat echt gebeuren! 💛

MODA in het Centraal Museum
Te zien tot en met 2 maart

Mode met een verhaal

MODA is meer dan een tentoonstelling; het is een viering van Marokkaanse mode en cultuur. De mix van hedendaagse ontwerpen en traditionele invloeden laat je zien hoe veelzijdig mode kan zijn. Wat deze expositie extra bijzonder maakt, is de samenwerking met de Utrechtse wijk Kanaleneiland, waar de Marokkaanse gemeenschap een sterke aanwezigheid heeft.

De presentatie is stijlvol, de kunstwerken adembenemend, en het verhaal achter de mode maakt indruk. Een must-see die je niet alleen inspireert, maar ook verbindt met nieuwe perspectieven. Te zien tot 2 maart in het Centraal Museum!

Terug in de klas
Ik sta weer her en der voor de klas!
Ik sta weer her en der voor de klas!

Voor de kerstvakantie had ik het genoegen om als gastdocent aan de slag te gaan bij de Docentenopleiding DBKV van Fontys.

 

Deze maand stond ik ook een ochtend voor de klas op van Maerlant, en op 28 januari start ik met de eerste van vier lessen op de praktijkschool in Tilburg.

Op de middelbare scholen focus ik me vooral op het geven van creatieve canvalessen. Het werken in zo’n kleine, persoonlijke setting vind ik ontzettend leuk om te doen.

 

In het HBO ligt mijn focus meer op kunsteducatie en gamedidactiek. Extra bijzonder is dat ik dit nu ook drie ochtenden mag doen op mijn oude opleiding: ArtEZ in Arnhem. Dat voelt echt als thuiskomen!

Artist date

Elke maand plan ik een Artist Date met mezelf: een moment om iets creatiefs te doen en nieuwe inspiratie op te doen. Ik trek dan een random weekenddag uit om lekker mijn atelier in te duiken. Deze keer stond er van alles op de planning: tuften, schilderen én ik kreeg gezellig bezoek van een oud-studiegenoot.

Tuften blijft een van mijn favorieten. Het is zo fijn dat je snel resultaat ziet terwijl je bezig bent – daar houd ik echt van! Op dit moment zit ik helemaal in mijn “letterfase,” maar ik heb ook al wat andere ideeën klaarliggen. Eerst moet ik daarvoor nog een groot frame bouwen… maar dat komt later wel!

 

Lesidee!

Ik zag op het Instagramaccount van My Art Broker dat ze voorbijgangers vroegen: “Welk kunstwerk zou jij aan je muur willen hebben, en waarom?” Dat bracht me op een idee voor een leuke lesactiviteit.

In het kort:
Begin met deze vraag aan je collega’s: “Welk kunstwerk zou je willen hebben?” Verzamel de antwoorden en zoek het bijbehorende beeldmateriaal, zodat je een mooie beeldbank hebt.

Laat je leerlingen vervolgens een kunstwerk uit deze beeldbank kiezen als inspiratiebron. Geef ze de opdracht om een reactie op het werk te maken of een tweede versie ervan. Dit kan heel vrij zijn, maar als je klas behoefte heeft aan meer richting, geef dan duidelijke kaders.

Organiseer daarna een mini-expositie waarin de leerlingen hun werk samen met het gekozen kunstwerk presenteren. Een mooi moment om de link te leggen tussen het kunstwerk en de docent die ervoor koos. Ik ben benieuwd hoe collega’s en leerlingen daarop reageren!

Het is een geweldige manier om kunst, inspiratie en samenwerking in de klas te brengen én om mooie gesprekken op gang te krijgen.

Welk kunstwerk zou jij kiezen? 😊

Ik zou gaan voor een David Hockney maar heb nog keuzestress welke het dan zou moeten zijn..

 

Vooruitblikken februari

Op de planning staat: 

  • VTS training in het van Abbemuseum
  • Bezoek aan ShowUp event
  • Gastlessen ArtEZ
  • Museum Schiedam bezoeken
  • Helpen op de basisschool door twee dagen als filmdocent te komen
  • Gastlessen op Fontys
  • Ontwerpopdracht voor Kunsthal KAdE
  • Ontwerpopdracht afronden voor Museum M. 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *