Lesplan: App ontwerpen
Doelgroep: Leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs
Doelstelling: De leerlingen leren de basisprincipes van app-ontwerp en ontwerpen hun eigen app.
Benodigdheden:
- Computer met toegang tot app-ontwerpsoftware zoals Sketch of Adobe XD. Heb je dit niet dan voldoet PowerPoint ook erg goed.
- Papier en potloden
- Optioneel: smartphones om bestaande apps te onderzoeken
Introduceren
Begin met een korte introductie over app-ontwerp en de verschillende elementen van een app, zoals lay-out, navigatie en interactie. Laat enkele voorbeelden van populaire apps zien en bespreek wat ze gemeen hebben en wat hen uniek maakt.
Onderzoeken
Laat de leerlingen bestaande apps onderzoeken en analyseren. Moedig hen aan om te kijken naar het ontwerp, de functies en de gebruikerservaring van verschillende apps. Laat hen notities maken over wat ze goed vinden aan bepaalde apps en wat ze anders zouden doen.
Ontwerpen
In deze fase gaan de leerlingen schetsen maken. Je kan templates van telefoons uitprinten en ze hierop de wireframes laten tekenen. Laat de leerlingen hun eigen app ideeën bedenken en schetsen maken van verschillende lay-out- en navigatieopties. Moedig hen aan om na te denken over de doelgroep en het probleem dat de app oplost.
Prototype
Laat de leerlingen hun app ontwerpen met behulp van app-ontwerpsoftware. Programma’s die je kan gebruiken zijn bijvoorbeeld Adobe XD of simpelweg PowerPoint dat je aanpast op het juiste formaat. Leg uit hoe ze schetsen kunnen digitaliseren en hoe ze verschillende elementen kunnen toevoegen aan hun ontwerp. Moedig hen aan om te experimenteren met verschillende kleuren, lettertypen en beeldmateriaal.
Als de leerlingen hun app hebben ontworpen, laat ze het aan elkaar tonen en feedback geven. Bespreek hoe ze elkaar kunnen helpen met het verbeteren van hun ontwerp. Moedig hen aan om open te staan voor suggesties en te denken aan de feedback van anderen om hun ontwerp te verbeteren.
Presenteren
Laat de leerlingen hun app presenteren aan de klas. Moedig hen aan om hun ontwerp te verdedigen en de feedback te bespreken die ze hebben gekregen.
Sluit vervolgens af met een reflectie en bespreek wat de leerlingen hebben geleerd over app-ontwerp. Bespreek ook de uitdagingen die ze zijn tegengekomen tijdens het proces en hoe ze deze hebben overwonnen.
Je kan hierbij ook het beroep web-developer erbij halen. Zo kan je de koppeling naar loopbaan combineren. Wat houdt dit beroep in? Heb je na dit project er een beter beeld van? En wat leerlingen altijd interessant vinden: hoeveel geld kan je hiermee verdienen.
Eindresultaat: Aan het einde van de les hebben de leerlingen geleerd hoe ze een app kunnen ontwerpen en hebben ze kennis opgedaan over de verschillende elementen van app-ontwerp. Ze hebben geleerd hoe ze hun ontwerp kunnen verbeteren door feedback te ontvangen en te geven. Ze hebben ook geleerd hoe ze hun ontwerp kunnen presenteren en reflecteren op het ontwerpproces.