Inspireren

Plannen schooljaar 23/24

Wat een natte zomer! Het vele binnen zitten zorgt ervoor dat ik al nadenk over het volgende schooljaar. In deze blog deel ik dan ook graag de plannen die ik heb voor Digitale Kunstdocent en laat ik je zien hoe mijn vakplanning eruit ziet voor het schooljaar 23/24.

Nu kan ik deze plannen in een lange leestekst wegschrijven maar hej, het blijft vakantie dus je krijgt van mij een overzichtelijk lijstje.

Plannen Digitale Kunstdocent

  1. Nooit meer nablijven planner op A4 formaat
  2. Podcast met een lessenserie voor het PO en onderbouw VO met maar liefst 8 afleveringen
  3. Boek over hoe je ontwerpend leren in de klas brengt
  4. Ik ga weer een masterclass Canva en een masterclass Film geven aan leerkrachten die meer willen leren. 
  5. Op instagram en in deze blog ga ik nog meer inspiratie met je delen op het gebied van; kunstenaars, lesideeën en programma’s die je kan inzetten

Naast dit lijstje wil ik stiekem nog veel meer doen. Zo heb ik ook de wens om projectboekjes te maken over kunst zoals ik ook al eerder heb gedaan met van Gogh. Wil ik dolgraag meer prentenboekjes uitbrengen zoals Kunst met Stippen. Het boek van Piet Mondriaan ligt tenslotte al zo goed als klaar.. Maar ik moet nu eenmaal ook prioriteiten stellen dus laten we met bovenstaand lijstje maar eens beginnen. 

Vakplanning op school

Aankomend schooljaar ga ik op maandag, donderdag en vrijdag werken. Hier geef ik de tweedejaars de lessen kunst en cultuur. In leerjaar 3 en 4 geef ik het praktijkgerichte vak Media Vormgeving en ICT. Hieronder deel ik graag met je mijn vakplanning. Wellicht inspireert het je. 

Goed om te weten dat met het vak MVI we werken met het ontwerpend leren principe. De leerlingen krijgen een probleem en moeten dit vervolgens in een aantal weken oplossen. Dit uit in dit vak zich vaak als een mediaproduct maar gelukkig is hierin nog veel keuzevrijheid. 

  • Gouden eeuw (5 weken)
    Leerlingen maken een zeegezicht of familiewapen
  • Fotografie Oude Meesters  (4 weken)
    Leerlingen verplaatsen zich in een werk van een oude meester en hebben de mogelijkheid hier een moderne twist aan te geven. Ze leren hier met professionele camera’s te werken
  •  Plantenshop (5 weken)
    Papiermaché opdracht waarbij leerlingen fantasieplant ontwerpen en een winkelconcept bedenken
  • Stilleven (3 weken)
    Kleuropdracht waarbij leerlingen leren mengen met kleurpotlood en een persoonlijk stilleven maken. Deze les staat ook in het canva educatie team! 
  • Stopmotion (3 weken)
    Deze les moeten we nog herschrijven. 
  • Linosnede (4 weken)
    Leerlingen kiezen een dier uit en leren linosnede en druktechniek. 
  • Perspectief tekenen (4 weken)
    Leerlingen leren de techniek om perspectief te tekenen
  • Podium ontwerpen (4 weken) 
    Leerlingen ontwerpen een podium voor een artiest naar keuze. Mogelijkheid om met  lasersnijmachine een 3D ontwerp te maken. 
  • Dit is MVI (4 weken)
    Ontwerpvraag: Uit welk werkgebied bestaat MVI? Project waarbij we beroepen beter bekijken en bezoek krijgen van een bedrijf.
  • Vormgeving voor kinderen (6 weken)
    Ontwerpvraag: Hoe kunnen we diversiteit terug laten komen in producten voor kinderen?

    We brengen een bezoek aan de bibliotheek en leerlingen ontdekken hier allerlei stijlen van illustratiewerken. 
  • Opdrachtgever Signing door de school voor open dag  (4 weken)
  • Audiovisuele campagne (6 weken)
    Ontwerpvraag: Hoe kunnen we jongeren inspireren en aanmoedigen om een gezonde leefstijl te ontwikkelen?
    Leerlingen werken met camera’s en bedenken een eigen vorm van campagne. 
  • Slimme woonboot(6 weken)
    Ontwerpvraag: Hoe kunnen we zo duurzaam mogelijk leven op het water?
  • Schouw (2 weken)
    We sluiten het jaar af met een expositie. Leerlingen presenteren hun beste werken en laten zien hoe ze bepaalde competenties hebben behaald. Het gehele schooljaar houden leerlingen een presentatie en dummy bij om hier aan te werken. 
  • Opdrachtgever Global Goals in de school (5 weken)
    Leerlingen gaan een huisstijl bedenken voor diverse presentatievormen binnen de school
  • Gamification in pretparken (6 weken)
    Ontwerpvraag: Hoe kunnen we gamification toevoegen aan de wandelroutes van de Beekse Bergen en of wachtrijen van de Efteling
    Leerlingen ontwerpen (deel van) een game om spelenderwijs meer interactie te genereren in een pretpark
  • Fashion prints
    Ontwerpvraag: Met welke prints kunnen we unisex kleren interessanter maken?
    Leerlingen doen onderzoek naar prints en patronen voor een eigen fashion-unisex lijn. 
  • Meesterproef (2 weken)
    We sluiten het jaar af met een expositie. Leerlingen presenteren hun beste werken en laten zien hoe ze bepaalde competenties hebben behaald. Het gehele schooljaar houden leerlingen een presentatie en dummy bij om hier aan te werken.