Vastleggen van proces
In het onderwijs is het creatieve proces steeds belangrijker geworden vergeleken met het eindproduct. Het fotograferen van de stappen in zo’n ontwerpproces kan daarbij waardevol zijn.
Door foto’s te maken tijdens verschillende stadia van het proces, kunnen leerlingen hun groei en ontwikkeling als kunstenaar zien, en de keuzes en experimenten die ze hebben gedaan beter onthouden.
Ik baal er stiekem van dat ik deze manier van vastleggen nog niet eerder heb toegepast. Mijn leerlingen werken met een dummy dus het is een kleine moeite om elke week de gemaakte foto’s even uit te printen.
Dat zou voor volgend schooljaar wel echt een doel zijn. Het creatieve proces veel beter vastleggen om zo de zelfreflectie en het zelfvertrouwen te stimuleren. Ik wil het dan ook zo inzetten dat we aan het einde van de les foto’s maken. De les die daarop volgt starten we met het inplakken van de foto’s en een stukje reflectie en een (stappen)plan schrijven voor de huidige les. Dit is een kwestie van in het begin veel doen om vervolgens een soort routine te krijgen. Kan ik gelijk de kaartjes van het ontwerpproces aan koppelen! Zo krijgen leerlingen telkens weer een andere vraag om over na te denken.
De reden dat ik ben begonnen met het fotograferen van mijn leerlingen was om hun eindwerk vast te leggen. Ik verving de lessen van een collega en had daarom geen idee waar elke leerling mee bezig was. Om niet de fout in te gaan met het verkeerd beoordelen van het werk wilde ik ze daarom vastleggen met hun eindwerk.
Mooi hoe zulke momenten je kunnen doen beseffen dat dit een waardevolle toevoeging kan zijn in je lessen! Door het proces op deze manier vastteleggen krijgen leerlingen de kans om feedback en waardering te ontvangen in hun dummy. Vooral bij langdurige projecten of werken op fysiek materiaal kan dit handig zijn.
Op naar het volgende schooljaar om dit toe te passen in de lessen!