Lesidee,  Lesmateriaal

Erfgoed speurtocht

Stap even terug in de tijd en ontdek met je leerlingen hoe erfgoed, ons kan helpen om de wereld van vandaag beter te begrijpen. 

Persoonlijk vond ik erfgoed altijd heel saai klinken en dacht ik ook dat leerlingen dit onderdeel altijd maar niks vonden. Maar met dit lesidee om er een speurtocht van te maken en lekker naar buiten te gaan maakte ik niet alleen mijzelf enthousiast maar hopelijk ook de leerlingen. 

Met dit lesplan kunnen leerlingen niet alleen hun creatieve en organisatorische vaardigheden aanscherpen, maar ook een waardevolle bijdrage leveren aan het leren en delen van lokale geschiedenis.

Erfgoed Speurtocht in de Buurt

Doelstellingen:

  • Leerlingen actief betrekken bij lokale geschiedenis en erfgoed.
  • Samenwerkings- en organisatievaardigheden versterken.
  • Creativiteit en kritisch denken stimuleren.

Benodigdheden:

  • Kaarten van de buurt
  • Lijst van historische locaties / punten van belang
  • Schrijf- en tekengerei
  • Digitale camera’s of smartphones
  • Computer met toegang tot een tekstverwerkingsprogramma

Stappen:

Introductie
Begin met een discussie over het belang van erfgoed en waarom het waardevol is om de geschiedenis van onze omgeving te kennen. Leg uit dat de leerlingen hun eigen erfgoed speurtocht gaan maken om anderen te laten genieten van de geschiedenis in hun buurt.

Inspireren
Verkennen en Selecteren
 
Laat de leerlingen individueel of in groepen historische locaties kiezen. Ze moeten onderzoek doen en informatie verzamelen over de achtergrond van elke locatie, inclusief interessante feiten en verhalen.

Maken
Speurtocht Uitwerken
 
Moedig de leerlingen aan om creatieve aanwijzingen te bedenken die anderen naar elke locatie zullen leiden. Ze kunnen bijvoorbeeld raadsels, cryptische aanwijzingen, QR-codes met hints, of zelfs kleine puzzels gebruiken.

Aanwijzingen schrijven en ontwerpen
Laat de leerlingen hun aanwijzingen schrijven en eventuele grafische ondersteuning maken. Ze kunnen tekeningen, foto’s of andere visuele elementen toevoegen om hun speurtocht boeiender te maken.

Prototype testen
Uitwisselen en Testen
Wissel de speurtochten uit tussen de groepen. Elke groep moet de speurtocht van een andere groep uitproberen en feedback geven over de duidelijkheid en uitvoerbaarheid van de aanwijzingen.

Aanpassingen en Definitieve Versie
Laat de leerlingen hun speurtocht aanpassen op basis van de feedback. Ze moeten ervoor zorgen dat de aanwijzingen helder zijn en dat de speurtocht soepel verloopt.

Uitvoering van de Speurtochten
Organiseer een dag waarop de leerlingen elkaars speurtochten kunnen uitvoeren. Dit kan individueel of in kleine groepjes. Ze moeten de speurtocht volgen en alle aanwijzingen oplossen om de historische locaties te ontdekken.

Presenteren en Reflecteren
Laat de leerlingen reflecteren op hun ervaring met het maken en volgen van speurtochten. Laat ze ook hun eigen speurtocht presenteren aan de klas en uitleggen waarom ze bepaalde aanwijzingen en locaties hebben gekozen.

Beschouw dit als een succesvolle manier om geschiedenis tot leven te brengen. Bespreek hoe leerlingen door hun eigen speurtochten te maken anderen hebben geholpen om hun buurt op een nieuwe en opwindende manier te ontdekken. Moedig hen aan om altijd nieuwsgierig te blijven naar hun omgeving.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *